Entry kali ini nak cerita mengenai terapi pergerakan kreatif
yang telah dijalankan oleh kumpulan kami. Kumpulan kami merupakan kumpulan
pertama mengadakan amali bagi subjek terapi dalam pendidikan khas. Terapi ini
dilaksanakan di Gimnasium IPG Kampus Ipoh bersamaan dengan 8 Januari 2014. Sepanjang
2 jam, kami telah banyak membuat aktiviti-aktiviti terapi pergerakan kreatif
yang sesuai dengan murid pendidikan khas.
Objektif utama kami membuat terapi pergerakan kreatif ini
ialah untuk mengenalpasti keperluan terapi untuk perkembangan diri murid
bermasalah pembelajaran secara menyeluruh. Selain itu juga, kami melaksanakan
dan menilai aktiviti-aktiviti terapi yang bersesuaian dengan murid yang
bermasalah pembelajaran.
Sebelum memulakan
amali terapi ini, kami telah mendedahkan kepada rakan-rakan mengenai terapi
pergerakan kreatif melalui pembentangan power point. Antara kandungan yang terdapat dalam pembentangan tersebut ialah
definisi dan konsep, aspek pergerakan, aspek pergerakan kreatif, tujuan terapi,
kepentingan terapi pergerakan kreatif dan perancangan pergerakan kreatif. Kami
memberi sedikit info-info sebelum melaksanakan amali yang sebelum. Hal ini
memberi gambaran kepada pelatih sebelum melaksanakan aktiviti.
Selepas pembentangan dijalankan, kami meneruskan dengan
aktiviti amali pergerakan kreatif. Aktiviti pertama yang dijalankan di beri
tajuk “ Dengar dan Lakukan”. Aktiviti ini memerlukan murid mendengar arahan
guru, seterusnya melakukan pergerakan tersebut. Contohnya, guru memberi arahan terbang seperti burung.
Murid perlu melakukan pergerakan tersebut bersama-sama guru. Hal ini bagi
melatih murid mendengar sambil melakukan pergerakan. Hal ini secara tidak
langsung dapat meningkatkan imaginasi dan mencungkil pengalaman sedia ada murid
mengenai persekitaran. Jadi, sebagai bakal-bakal guru atau guru-guru boleh lah
cuba aktiviti ini semasa melakukan terapi pergerakan kreatif ok ?
Selepas selesai aktiviti “Dengar dan Lakukan”, kami teruskan
dengan aktiviti pergerakan kreatif bertema. Tema yang kami ingin sampaikan ialah mengenai pergerakan anggota badan
mengikut rentak lagu. Kami menyelitkan lagu “Si Tommy”. Antara lirik yang
terdapat dalam lagu ini ialah “Tangan kanan ke depan, ke belakang, depan
belakang, mari goyangkan”. Aktiviti sebegini, mempunyai unsur pergerakan iaitu
tubuh badan, ruang, masa dan daya yang memudahkan individu berkomunikasi dan
samping meningkatkan potensi seperti ritma, kreativiti, kebebasan dan
pengucapan melalui pergerakan. Cikgu-cikgu kat luar sana, boleh cuba lakukan
aktiviti ini. Sebelum tu, download video “Si Tommy” kat youtube dulu tau.
Aktiviti tak habis
lagi tau. Masa diberikan 2 jam. Mesti kena habiskan dengan aktiviti-aktiviti
yang menarik. Kami teruskan dengan lagi dengan meminta semua rakan melakukan
pergerakan mengikut rentak lagu yang dimainkan secara individu dan diikuti oleh
rakan yang lain. Murid diminta melakukan pergerakan mengikut rentak lagu. Murid
yang lain mengikut. Antara aspek pergerakan kreatif yang dilakukan oleh
murid-murid tersebut ialah lokomotor dan bukan lokomotor.
Seterusnya kami
membuat pertandingan pergerakan kreatif dengan menggunakan alatan yang diberikan
kepada setiap kumpulan. Kesemua kumpulan diberikan masa 5 minit untuk mereka
cipta pergerakan mengikut rentak lagu tersebut. Lagu tersebut ialah lagu “Bunga
di sekitar kita”. Gambar-gambar di bawah menunjukkan kumpulan yang membuat
pergerakan kreatif menggunakan alatan.
Bagi acara kemuncak, kami menggabungkan kesemua kumpulan melakukan pergerakan mengikut alatan yang mereka persembahkan. Acara kemuncak menarik dipersembahkan. Idea-idea yang kami berikan boleh dibuat apabila mengajar di sekolah kelak. InsyaAllah berguna untuk semua guru.
sambil-sambil tengok gambar. Meh layan video ni.. Selamat menonton :)
Aktiviti amali terapi
pergerakan kreatif yang kami kongsikan adalah untuk memberi pendedahan dan
gambaran kepada pelatih guru atau guru-guru di luar sana untuk menjalankan
terapi ini kepada murid pendidikan khas. Seperti yang kita ketahui terapi
pergerakan kreatif ini merupakan rawatan pemulihan ke atas pesakit yang pernah
menghidapi sebarang penyakit atau mengalami kecederaan bertujuan untuk
mengembalikan kefungsian badan secara normal. Di samping itu, terapi ini ialah
kaedah untuk membantu seseorang murid untuk bergerak balas terhadap sesuatu
aktiviti atau kemahiran. Selamat menjalankan terapi pergerakan kreatif :)
No comments:
Post a Comment